Plik z rozszerzeniem .DDS (DirectDraw Surface) to format obrazu rastrowego opracowany przez firmę Microsoft, wykorzystywany głównie do przechowywania tekstur w grach komputerowych i aplikacjach 3D. Format ten jest kluczowy w środowiskach korzystających z DirectX oraz pozwala zarówno na przechowywanie danych skompresowanych (np. algorytmem S3 Texture Compression – S3TC), jak i nieskompresowanych.
Najważniejsze informacje o plikach .dds
- Typ pliku – raster image, directdraw surface;
- Zastosowanie – przechowywanie tekstur, w tym tekstur z mipmapami oraz map środowiskowych (cubemap), w grach i aplikacjach 3D;
- Opracowany przez – microsoft, z myślą o directx sdk;
- Obsługa kompresji – tak, m.in. dxtn/s3tc; dane mogą być dekompresowane sprzętowo przez gpu;
- Zalety – umożliwia szybkie ładowanie oraz wydajne, płynne renderowanie scen w grach (np. tekstury o różnych poziomach szczegółowości — mipmapy — w zależności od odległości do kamery);
- Typ mime – image/vnd.ms-dds;
- Programy obsługujące – adobe photoshop (z odpowiednimi wtyczkami), programy graficzne obsługujące formaty gamingowe.
Pliki .DDS są zapisywane jako pliki binarne; zawierają nagłówek z informacją o formacie pikseli oraz strukturze przechowywanych danych. Format ten jest efektywny do przechowywania zarówno pojedynczych warstw tekstur, jak i całych zestawów (np. tekstury 3D, tekstury sześcienne/cube maps).
Podsumowując, plik .DDS to podstawowy format dla tekstur w wielu grach komputerowych na platformie Windows, zwłaszcza tych opartych o DirectX.