Rozszerzenie pliku .FBX (FilmBox) to popularny format plików 3D, szeroko wykorzystywany do wymiany modeli, scen i animacji między różnymi programami do grafiki trójwymiarowej.
FBX zostało pierwotnie opracowane przez firmę Kaydara (dla MotionBuilder), a obecnie jest własnością Autodesk. Służy do transferu złożonych danych przestrzennych – obsługuje geometrię modeli, tekstury, animacje, oświetlenie oraz ustawienia materiałów, co czyni go uniwersalnym wyborem w branży animacji, gier komputerowych i filmu. Format występuje w wersji binarnej i ASCII.
Najważniejsze cechy pliku .fbx
- Wysoka interoperacyjność – umożliwia przenoszenie treści 3D między popularnymi programami jak Maya, 3ds Max, Blender, Cinema 4D, Unity czy Unreal Engine, bez utraty danych;
- Obsługuje szeroki wachlarz danych 3D: siatki, krzywe, powierzchnie NURBS, kamery, światła, materiały, a także animacje szkieletowe i morfingowe;
- Stosowany w produkcji gier i filmów – pozwala na sprawny transfer animowanych postaci i scen 3D między narzędziami produkcyjnymi a silnikami renderującymi;
- Struktura pliku obejmuje nagłówek, rekordy obiektów i stopkę – format binarny jest preferowany do wydajnej wymiany danych między aplikacjami.
FBX zapewnia wysoki poziom kompatybilności operacyjnej przede wszystkim w ekosystemie Autodesk, ale jest również wspierany przez inne narzędzia branżowe. Format ten pozostaje jednym z głównych standardów wymiany danych 3D w profesjonalnych zastosowaniach.