Plik z rozszerzeniem .3DS to popularny format plików binarnych wykorzystywany do przechowywania modeli 3D, głównie przez oprogramowanie Autodesk 3D Studio oraz wczesne wersje Autodesk 3ds Max.
Kluczowe informacje
- Format .3ds został opracowany na potrzeby Autodesk 3D Studio (DOS) – później stosowany także w 3ds Max;
- Pliki .3ds przechowują dane dotyczące sceny 3D – w tym informacje o siatkach geometrycznych, kamerach, światłach, teksturach, materiałach oraz konfiguracjach rzutni, a także odnoszą się do map bitowych;
- Jego budowa opiera się na binarnej strukturze tzw. „klocków” (ang. chunks) – gdzie każdy fragment danych jest osadzony w bloku z unikalnym identyfikatorem i długością; dzięki temu format jest hierarchiczny i możliwy do rozbudowy – ułatwia to implementację parserów oraz współdzielenie danych między różnymi programami;
- Ze względu na binarną strukturę, pliki .3ds są stosunkowo niewielkie i szybkie w odczycie;
- Format .3ds stanowi obecnie jedno z najstarszych i najbardziej rozpowszechnionych rozwiązań do wymiany modeli 3D między programami graficznymi – choć obecnie coraz częściej zastępowany jest nowszymi formatami jak .max, .fbx lub .obj;
- Należy odróżnić format .3ds używany przez Autodesk od nieoficjalnego zastosowania tego rozszerzenia do dumpów gier konsoli Nintendo 3DS – są to zupełnie inne pliki, mimo tej samej końcówki.
Podsumowując, pliki .3ds to uniwersalne nośniki scen i modeli 3D, oparte na wydajnej, binarnej strukturze, szeroko wspierane przez oprogramowanie do grafiki 3D.